Vedtaget den 27. august 2023
i henhold til Foreningen Danmarks Vilde Naturs vedtægter af 1. april 2022
§1 Navn og hjemsted
Stk. 1 Foreningens navn er ”Danmarks Vilde Natur”. Foreningen er landsdækkende og har hjemsted i Horsens kommune. Værneting er Retten i Aarhus. Foreningen har lokalafdelinger i hele landet.
§2 Formål
Stk. 1 Foreningens formål er beskyttelse af natur og miljø. Vi vil understøtte etablering af store, sammenhængende og internationalt anerkendte områder med vild natur, hvor biodiversitet og naturlige processer har første prioritet både til havs og på land – samt arbejde for områdernes udvikling og fremtidige beskyttelse.
Det sker ved at:
- Påvirke lovgivning, forvaltning, politiske processer og den offentlige debat i retning af vildere og juridisk beskyttet natur
- Formidle forskningsbaseret viden og naturglæde til beslutningstagere og befolkning
- Etablere samarbejder og netværk
- Bakke op om tiltag, der fremmer offentlig og privat vild natur
Stk. 2 Foreningen er partipolitisk neutral og økonomisk uafhængig.
§3 Grundlag
Stk. 1 FN’s naturpanel IPBES vurderer, at forandringerne i naturen de sidste 50 år er gået hurtigere end nogensinde før i menneskets historie, og at udryddelsesraten nu er omkring 100 gange højere, end den har været de sidste 10 millioner år. For Danmarks vedkommende er 95% af vores beskyttede naturtyper og 57% af vores beskyttede arter i dårlig bevaringsstatus.
Denne biodiversitetskrise er tæt sammenhørende med klimaforandringerne, der allerede nu har afgørende betydning. Direkte på grund af temperaturstigningerne og dermed ændringerne i habitater, men også indirekte, idet kampen om plads til landbrugsjord, minedrift, by-ekspansion mm. spiller sammen med stigende ørkendannelse og havstigning og medvirker til den fortsatte ødelæggelse af vores skove, lysåbne naturtyper og hav. Forskere fra FN’s klimapanel IPCC og den internationale natur- og miljøorganisation IPBES i FN-regi understreger vigtigheden af både at konfrontere klimaforandringerne og tabet af biodiversitet. Naturbaserede løsninger bliver således anset som afgørende, for at suge CO2 fra atmosfæren og samtidig levere habitater for truede arter.
Stk. 2 Foreningen vil bidrage til at sikre den vilde natur gennem naturpolitisk arbejde, information, lovgivning og økonomi. Vi ønsker at italesætte og understøtte ambitiøse tiltag for at bremse biodiversitetsnedgangen i Danmark. Særligt aktuelt for foreningens stiftelse er etableringen af Naturnationalparkerne.
Vi mener, at Naturnationalparkerne indenfor en kortere årrække skal leve op til IUCN Nationalpark kategori II kriterier, og at Danmark forvalter Natura 2000 områderne i overensstemmelse med retningslinjer og målsætning.
Vi mener også, at Danmark skal opfylde sin forpligtelse overfor dansk og international biodiversitetslovgivning, herunder FN’s Biodiversitetskonvention, EU’s Biodiversitetsstrategi og naturlove – både på land og til havs. Etableringen af Naturnationalparker er derfor kun de første spæde skridt, og vi vil arbejde for, at der fremover sker langt flere arealudvidelser og tiltag for vild natur.
Vi mener, at en juridisk sikring af arealer med vild natur via etablering af fx naturzoner er afgørende, ligesom vi mener, at en dansk biodiversitetslov med bindende mål løbende skal moniteres af et uafhængigt biodiversitetsråd.
Stk. 3 I første omgang er kun statslige arealer omfattet af naturnationalparkloven. Vi ønsker, at kommuner såvel som private lodsejere får bedre mulighed for at omlægge arealer til naturområder, hvor vild natur har første prioritet. Samtidig ønsker vi flere og større Naturnationalparker, herunder mulighed for at private og kommunale lodsejere kan tilføje arealer til Naturnationalparkerne.
Stk. 4 For de marine beskyttede hhv. strengt beskyttede områder skal forvaltningen være økosystembaseret, hvor biodiversitet og naturlige processer har første prioritet. Hovedtruslerne for havets biodiversitet i dag er fysiske forstyrrelser af havbunden, fiskeri, tilførsel af næringsstoffer og klimaændringer. Danmarks Havplan skal indenfor en kortere årrække opfylde EU’s direktiv for maritim fysisk planlægning om en bæredygtig og økosystembaseret tilgang. Ligeledes skal Danmarks forpligtelse om god økologisk tilstand i havet opfyldes indenfor en kort årrække, jf. EU’s vandrammedirektiv.
Stk. 5 Som forening baserer vi os på videnskabelig forskning og relevante faglige vurderinger, herunder IUCN’s rewilding principper, hvor økosystemer med høj biodiversitet genetableres via naturlige processer som eksempelvis naturlig hydrologi, urørt skov og store planteædere.
Stk. 6 Vi ønsker at sætte meget større fokus på de mange positive aspekter af dyrevelfærd for store vildtlevende planteædere i naturlige flokstrukturer. Vi vil endvidere forholde os til den rekreative brug af vores naturområder, herunder Naturnationalparkerne. Vi vil arbejde for at øge forståelsen for, hvordan besøgende færdes sikkert blandt de store dyr. Vi vil også arbejde for, at friluftsliv og motionssport jf. IUCNs kriterier ikke forstyrrer eller forringer de naturlige processer, og at der foretages løbende monitering af de menneskelige aktiviteter i Naturnationalparkerne, herunder nødvendig tilpasning af typer og intensitet, således at den vilde natur reelt har første prioritet.
§4 Medlemmer
Stk.1 Som medlemmer optages enkeltpersoner, selskaber, organisationer, virksomheder m.fl., som vil medvirke til opfyldelse af foreningens formål. Medlemmers børn under 13 år kan optages uden kontingent.
Medlemskab tegnes via hjemmesiden med oplysning af navn, adresse, telefon og e-mail. Udmeldelse sker skriftligt.
Stk. 2 Der betales et årligt medlemskontingent, og medlemskabet gælder 1 år frem. Medlemskabet er først gyldigt når det indbetalte kontingent er registreret på foreningens konto. Betalt kontingent returneres ikke ved udmeldelse af foreningen.
Stk. 3 Der føres medlemsregister jf. persondataloven og foreningens privatlivspolitik.
Stk. 4 Medlemmer, der ikke respekterer foreningens vedtægter eller arbejder imod foreningens formål, grundlag og beslutninger, kan af hovedbestyrelsen ekskluderes af foreningen.
§5 Hovedforeningens årsmøde
Stk. 1 Årsmødet er foreningens højeste myndighed. I årsmødet deltager delegerede fra lokalafdelinger og hovedbestyrelse.
Stk.2 Årsmøde afholdes hvert år inden udgangen af februar måned og indkaldes af Hovedbestyrelsen med mindst 4 uger varsel. Deltagelse kan ske enten fysisk eller virtuelt.
Stk. 3 Foreningens delegerede er møde- og stemmeberettigede og er valgbare til foreningens hovedbestyrelse.
Delegerede til hovedforeningens årsmøder er:
- 2 delegerede valgt af hver lokalafdelingsbestyrelse
- Den siddende hovedbestyrelses medlemmer og suppleanter.
Hovedbestyrelsens medlemmer og suppleanter kan ikke samtidig være delegerede for lokalafdeling.
Stk. 4 Forslag til behandling på årsmødet skal indsendes til hovedbestyrelsen senest 2 uger før mødet. Hovedbestyrelsen afgør, om et indsendt forslag er i overensstemmelse med foreningens formål, og dermed om det kan fremlægges for årsmødet. Forslagene vil derefter blive udsendt sammen med endelig dagsorden og evt. bilag senest 1 uge før årsmødet.
Stk. 5 Årsmødet er beslutningsdygtigt uanset fremmøde. Afstemning sker ved håndsoprækning, dog kan skriftlig afstemning forlanges af blot én tilstedeværende delegeret. Virtuelle deltagere kan stemme via sms til dirigenten.
Stk. 6 Emner, der ikke er optaget på dagsordenen, kan ikke sættes under afstemning på årsmødet.
Stk. 7 Den af årsmødet valgte dirigent afgør alle evt. tvivlsspørgsmål vedrørende dagsordenens behandling og stemmeafgivning.
Stk. 8 Hovedbestyrelsen er ansvarlig for, at der udarbejdes beslutningsreferat af årsmødet og at dette underskrives af dirigent og referent. Referat udsendes til medlemmer senest 14 dage efter årsmødets afholdelse.
Stk. 9 Ekstraordinært årsmøde kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, når mindst 1/10 af delegerede fremsender skriftlig begrundet anmodning om det til formanden, eller når et tidligere årsmøde har besluttet det. Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal ske med mindst 14 dages varsel, og afvikling sker efter de samme regler som for ordinær generalforsamling.
§6 Dagsorden
Stk. 1 Dagsorden til årsmødet skal mindst indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent og referent
- Hovedbestyrelsens beretning om foreningens virke i det forløbne år
- Godkendelse af regnskab
- Forslag til behandling
- Budget for det kommende år
- Fastsættelse af kontingent
- Valg til hovedbestyrelse
- Valg af revisor og revisorsuppleant
- Eventuelt
§7 Hovedbestyrelse
Stk. 1 Foreningen ledes af hovedbestyrelsen, der vælges af årsmødet blandt foreningens delegerede. Hovedbestyrelsen består af 5 til 7 medlemmer og 2 suppleanter.
Stk. 2 Valgperioden for et hovedbestyrelsesmedlem er 2 år.
Valgperioden for suppleanter er 1 år. En suppleant, som i årets løb indtræder i hovedbestyrelsen, overtager det udgåede medlems resterende valgperiode.
Stk. 3 Hovedbestyrelsen konstituerer sig selv med formand og øvrige bestyrelsesfunktioner. Alle bestyrelsesmedlemmer er forpligtet indenfor foreningens rammer til at virke for foreningens formål.
Stk. 4 Alle beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Hovedbestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede fysisk eller via digitale platforme.
Stk. 5 Hovedbestyrelsen kan nedsætte underudvalg af bestyrelsesmedlemmer og/eller ordinære medlemmer til løsning af konkrete arbejdsopgaver.
Stk. 6 Hovedbestyrelsen fører protokol over sine forhandlinger.
Stk. 7 Hovedbestyrelsen, der er ulønnet, fastsætter selv sin forretningsorden.
Stk. 8 Hovedbestyrelsesmøder indkaldes af formanden og afholdes, når formanden eller mindst 2 bestyrelsesmedlemmer finder det nødvendigt.
§ 8 Prokura, økonomi og revision
Stk. 1 Foreningen er baseret på frivilligt arbejde. Medlemskontingent fastsættes på årsmøde. Alle kan bidrage med gavebeløb. Foreningen kan endvidere ansøge om indsamlingstilladelser eller søge midler fra fonde og andre kilder.
Stk. 2 Foreningen tegnes ved underskrift af 2 hovedbestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være formanden. Kassereren har fuldmagt til at modtage indbetalinger og betale indgåede forpligtelser.
Stk. 3 Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med foreningens formue. Der påhviler ikke medlemmerne eller hovedbestyrelsen nogen personlig hæftelse.
Stk. 4 Foreningens formue skal anbringes i et anerkendt pengeinstitut.
Stk. 5 Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
Stk. 6 Det reviderede regnskab skal underskrives af formand, kasserer og foreningens revisor.
Stk. 7 Revisor og revisorsuppleant vælges for en 1-årig periode.
§9 Vedtægtsændringer
Stk. 1 Forslag til vedtægtsændringer behandles på et årsmøde, hvis de er opført på dagsordenen.
Stk. 2 Vedtagelse af vedtægtsændringer kræver et flertal på 2/3 af de deltagende delegerede, der samtidigt skal udgøre mindst halvdelen af samtlige delegerede.
Godkender et flertal af de deltagende stemmeberettigede et ændringsforslag, uden at ovennævnte krav er opfyldt, kan ændringen vedtages på et efterfølgende ordinært eller ekstraordinært årsmøde ved almindeligt flertal blandt de deltagende stemmeberettigede.
§10 Lokalafdelinger
Stk. 1 Foreningens hovedbestyrelse udpeger en række lokalafdelinger og fastsætter deres geografiske område. Der kan løbende ske ændringer i lokalafdelingernes antal og afgrænsning for bedst muligt at kunne arbejde med betydende naturprojekter i lokalområderne.
Stk. 2 Formålet med lokalafdelingerne er at styrke og deltage i det lokale arbejde, der skal være i fuld overensstemmelse med Danmarks Vilde Naturs vedtægter.
Stk. 3 Lokalafdelingen ledes af en afdelingsbestyrelse, som vælges af lokalafdelingens medlemmer. Afdelingsbestyrelsen skal inden for alle geografiske dele af afdelingens område virke for at fremme foreningens formål og grundlag.
Stk. 4 Lokalafdelingens medlemmer med bopæl inden for afdelingens område har stemmeret. Medlemmer er valgbare til afdelingsbestyrelsen såfremt man har været medlem i mindst 3 måneder. Et medlem kan overflytte sin tilknytning til en anden afdeling ved at meddele sit ønske herom til medlemsadministrationen.
Stk. 5 Lokalafdelingens årsmøde med valg af medlemmer til afdelingsbestyrelsen finder sted hvert år i andet halvår og inden udgangen af november måned. Dato og sted fastsættes af afdelingsbestyrelsen.
Afdelingsbestyrelsen indkalder via mail medlemmerne til årsmøde for lokalafdeling med et varsel på mindst 4 uger.
Stk. 6 Dagsordenen for lokalafdelingens årsmødet skal omfatte følgende punkter:
- Valg af dirigent og referent.
- Afdelingsbestyrelsens årsberetning.
- Forslag til behandling.
- Valg af medlemmer og suppleanter til afdelingsbestyrelsen, jf. stk. 5.
- Eventuelt
Stk. 7 Forslag til behandling på lokalafdelingens årsmøde skal indsendes til afdelingsbestyrelsen senest 2 uger før mødet. Afdelingsbestyrelsen afgør, om et indsendt forslag er i overensstemmelse med foreningens formål, og dermed om det kan fremlægges. Forslagene vil derefter blive udsendt sammen med endelig dagsorden og evt. bilag senest 1 uge før årsmøde for lokalafdeling.
Stk. 8 Der udarbejdes beslutningsreferat af mødet, der udsendes til lokalafdelingens medlemmer og hovedbestyrelsen senest 14 dage efter årsmødets afholdelse.
Stk. 9 Afdelingsbestyrelsen består af 3-5 medlemmer og op til 2 suppleanter. Antallet fastsættes af afdelingsbestyrelsen. Valgperioden for et afdelingsbestyrelsesmedlem er 2 år, således at ca. halvdelen af bestyrelsen er på valg ved et givent årsmøde.
Valgperioden for suppleanter er et år. En suppleant, som i årets løb indtræder i afdelingsbestyrelsen, overtager det udgåede medlems resterende valgperiode.
Stk. 10 Senest 4 uger efter årsmødet konstituerer afdelingsbestyrelsen sig med en formand og en næstformand frem til konstitueringen efter næste årsmøde. Der udpeges 2 bestyrelsesmedlemmer til delegerede til hovedforeningens årsmøde. Resultatet af konstitueringen meddeles umiddelbart til hovedbestyrelsen.
Stk. 11 Alle beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Afdelingsbestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede fysisk eller via digitale platforme.
Stk. 12 Formanden tegner afdelingen over for myndigheder og andre eksterne parter.
Stk. 13 Økonomi. Lokalafdelingerne opkræver ikke kontingent fra medlemmerne. På hovedforeningens årsmøde fastsættes hvert år et budget for lokalafdelingerne. Budgettet sammensættes af et grundbeløb til hver lokalafdeling suppleret med et beløb pr. medlem i lokalafdelingen.
Den enkelte lokalafdeling kan derudover søge midler i hovedforeningen eller fonde til afvikling af arrangementer og projekter.
Lokalafdelingernes regnskab bogføres i hovedforeningens regnskabssystem og bank. Bilag for ind- og udgifter sendes til foreningens kasserer. Flere bilag for et enkelt projekt eller arrangement kan af lokalafdelingen afleveres til bogføring samlet i oversigt over ind- og udgifter vedhæftet bilag.